logo menu

Jedyny taki kierunek w Polsce

MISJA

Tworzymy wyjątkowy projekt, którego celem jest zaspokojenie potrzeb człowieka w sposób optymalny, nienaruszający równowagi w środowisku.

Naszą zasadą jest 3R: Reduce, Reuse, Recycle – Redukcja, Ponowne użycie, Recykling.

Dążąc do piękna, nie zapominamy o doskonałości, a doskonałość dla nas to przede wszystkim harmonia w relacji człowieka z otaczającym go światem.
Chcemy nauczyć Was, jak konsumować mądrze i świadomie, nie stając się ofiarą mody, i jak korzystać z dóbr i usług w sposób etyczny, nie narzucając innym roli ofiary.

Wierzymy, że przyszli projektanci, absolwenci naszej szkoły, mający w sercu powyższe wartości, potrafią uczynić ten świat lepszym, i razem staniemy się tymi, którzy tworzą zmiany!

WIZJA

Co zostanie po nas?
Nie boimy się marzyć i stawiać sobie celów! Poruszając się małymi kroczkami, dążymy do stworzenia czegoś znaczącego i wielkiego – całego pokolenia przyszłych designerów, którzy będą tworzyć nowe kreacje, nie zapominając przy tym o ochronie środowiska.

Czym więc jest Sustainable Design? Jest to odpowiedź na masową produkcję odzieży, szkodliwą dla środowiska i nie zwracającą uwagi na rzeczywiste potrzeby ludzi!

Projektowanie ekologiczne nie tylko ratuje otaczający nas świat, ale także pomaga nam na nowo przemyśleć rolę, jaką człowiek odgrywa w stosunku do przyrody.

Naszą wizją jest lepszy  świat, świadomość każdego oddechu i ruchu, uznanie wartości wszystkiego, co żyje!

Dla kogo?

Nie ma dla nas znaczenia, czy masz wykształcenie artystyczne lub doświadczenie w projektowaniu. Liczy się Twoja dobra energia i wiara w to, że dzięki zrównoważonemu projektowaniu możemy wspólnie zmieniać świat!

Chcesz tworzyć nowe rzeczy? Jesteś empatyczny i wykazujesz dużą wrażliwość dla życia na ziemi? Twierdzenie, że produkcja powinna być etyczna przemawia do Twojego serca?

Jeżeli tak to European School of Sustainable Design jest odpowiedzią na Twoje wartości i zarazi Cię pasją do projektowania, chęcią zdobycia nowych umiejętności i uczestniczenia w poszukiwaniu zrównoważonych rozwiązań dla naszej planety.

Zainteresowania

Sustainable Fashion Design

Design

Dążysz do tego, aby zmieniać świat wokół siebie na piękniejszy, doskonalszy

Sustainable Fashion Design

Ekologia

Chcesz wyrazić siebie nie tylko poprzez kreatywność, ale także poprzez wrażliwość i rzeczywiste działania na rzecz planety

Sustainable Fashion Design

Moda

Dążysz do zgodności form i kolorów, osiągnięcia równowagi między jednością a różnorodnością, przewidywalnością a chaosem

Sustainable Fashion Design

Harmonia

Masz tendencję do tworzenia własnego porządku rzeczy, kierując się ideą równowagi wizualnej

Sustainable Fashion Design

Etyczność

Zastanawiasz się nad wkładem człowieka w każdą pracę i pamiętasz o zwierzętach, które są masowo wykorzystywane na przykład w przemyśle modowym i chcesz to zmienić

quote left

To, co najbardziej pociąga mnie w modzie, to że jest ona odzwierciedleniem naszych czasów. Musisz w tym uczestniczyć, być świadkiem własnego momentu, powinieneś bacznie obserwować to, co się dzieje wokół niego

Nicolas Ghesquiere
quote right

Czego
się nauczysz ?

Szukaj inspiracji i pomysłów w najróżniejszych miejscach – podróżuj, oglądaj wystawy, poznawaj kulturę i tradycje, spotykaj się z nowymi ludźmi, zmieniaj świat razem z nami!

Kim są absolwenci
kierunków modowych

Sustainable Fashion Design

Sustainable Fashion
Designer

Projektant mody to artysta, krawiec, stylista i usługodawca w jednym. On tworzy ubrania, akcesoria i obuwie – od pomysłu do gotowego produktu. Fashion designer jest estetą, potrafi dobierać do siebie kolory, tkaniny i wyróżnia się wysokim poczuciem piękna. Projektant mody niekoniecznie potrafi szyć, ale zna właściwości tkanin.

Fashion Designer, który pracuje samodzielnie, orientuje się w zasadach marketingu, reklamy i PR, – jest nie tylko twórcą, ale też menedżerem swojej marki.

Z kolei projektant mody zrównoważonej to projektant, którego wyżej wymienione działania mają na celu również ochronę środowiska. Są to przedstawiciele slow fashion – ubrania są projektowane i produkowane tak, aby służyły przez wiele lat, a nie tylko przez jeden sezon.

Sustainable Fashion Design

Stylista

Podobnie jak wróżka z bajki o Kopciuszku, stylista wydobywa najmocniejsze cechy wyglądu oraz osobowości człowieka i podkreśla je w najlepszy możliwy sposób. Spod ręki stylisty wychodzą zarówno najwygodniejsze stylizacje codzienne, jak i najbardziej ekstrawaganckie sceniczne, do kręcenia filmów, klipów i sesji zdjęciowych.

Stylista to osobisty asystent, który prowadzi i wspiera ludzi w rozwiązywaniu wielu problemów związanych ze stylem i wyrażaniem siebie.

Do usług jakie stylista oferuje zalicza się: shopping, uporządkowanie garderoby, tworzenie wizerunku: codziennego, eleganckiego i scenicznego. Stylista może pracować z klientem nie tylko nad jego garderobą, fryzurą czy makijażem, ale także nad postawą, mimiką oraz mową ciała.

Sustainable Fashion Design

Influencer
Bloger modowy

Jest to lider opinii, wokół którego gromadzi się lojalna publika. Najczęściej influencer jest również blogerem i nawiązuje kontakt ze swoimi odbiorcami za pośrednictwem mediów społecznościowych – Instagrama, YouTube’a, TikTok’a.

Blogerzy modowi specjalizują się w treściach dotyczących stylu i trendów. Najczęściej promują oni marki odzieży i akcesoriów.
Influencer mody to ktoś, na kim się wzorują osoby, które, szukają swojego stylu.

Sustainable Fashion Design

Trendsetter

Trendsetterzy w modzie to wyjątkowe osoby. Są innowatorami, którzy stanowią wzór do naśladowania. Tacy ludzie wyznaczają nowe trendy i wprowadzają je do codziennego życia. Są to osoby, które robią w życiu coś, co kochają, co przynosi pozytywne rezultaty zarówno im samym, jak i innym.

Aby stać się trendsetterem, trzeba być odważnym i kreatywnym. Tymczasem moda to nie tylko sztuka, ale także biznes. Zatem trendsetterzy to osoby, które wpływają na decyzje zakupowe innych ludzi i ich zachowania konsumpcyjne.
Na pewno ich znasz, często  pojawiają się w telewizji, są znani i aktywni w mediach społecznościowych.

Sustainable Fashion Design

Grafik
nadruków odzieżowych

To osoba, która projektuje grafiki na odzież i akcesoria w różnej technice. Biegle posługuje się programami graficznymi, bierze udział w tworzeniu kolekcji – poszukuje inspiracji, współpracuje z projektantami podczas tworzenia modeli odzieży.

To jest ktoś, kto bierze udział w przeglądach kolekcji, weryfikuje pod względem jakościowym i wizualnym, zaprojektowane grafiki.
Twórcy printów poszukują inspiracji wyjeżdżając do innych krajów, przyglądają się przede wszystkim temu, co nosi ulica, analizują konkurencję.

Program
studiów

3

lata

(6 semestrów)

180

ECTS

(European Credit Transfer
and Accumulation System)

LICENCJAT

STUDIA
PIERWSZEGO
STOPNIA

PIERWSZY
ROK STUDIÓW

Już od pierwszego roku studiów program przewiduje szereg praktycznych zajęć, których głównym celem jest przekazanie studentom podstawowych umiejętności warsztatowych niezbędnych do zaprojektowania oraz stworzenia swoich własnych wymarzonych koncepcji artystycznych. W ramach pierwszego roku rozpoczyna się również blok zajęć poświęconych idei CSR (Korporacyjnej Odpowiedzialności w Biznesie) oraz zrównoważonego rozwoju w modzie, których celem jest budowanie świadomości szczególnej misji projektantów mody na rzecz ratowania środowiska.

DRUGI
ROK STUDIÓW

Drugi rok studiów stanowi kontynuacje rozpoczętych wcześniej zajęć praktycznych rozwijających umiejętności warsztatowe studentów. Program studiów od drugiego roku przewiduje również zajęcia, których celem jest zapoznanie studentów z zastosowaniem oprogramowania komputerowego w pracy projektanta mody. Począwszy od czwartego semestru program studiów przewiduje realizacje praktyk zawodowych według dwóch dostępnych dla studentów ścieżek rozwoju tj. projektowania mody oraz zrównoważonego zarządzania w modzie.

TRZECI
ROK STUDIÓW

Na trzecim roku studiów, program studiów uwzględnia szereg zajęć poświęconych możliwości realizacji własnej działalności zawodowej w przemyśle mody. Od piątego semestru studiów student rozpoczyna przygotowywanie własnego projektu społecznego, który na kierunku projektowanie mody i zrównoważone zarządzanie w modzie zastępuje obowiązek przygotowania pisemnej pracy dyplomowej.

Cena

ELASTYCZNE PŁATNOŚCI –
DLA TWOJEJ WYGODY

W AEH to Ty decydujesz, jak chcesz zaplanować wydatki na studia! Czesne możesz opłacić jednorazowo za cały rok, za każdy semestr albo rozłożyć na raty: 10-miesięczne lub 12-miesięczne.

SEMESTRALNIE

od 7500 zł

10 RAT

od 1510 zł

12 RAT

od 1262 zł

KAMPUS

Kampus
przyjazny naturze

Vizja Park to miejsce od początku tworzone z myślą o studentach. To jest miejsce przyjazne alergikom, ale także naszej planecie. Na każdym piętrze znajdują się kosze do segregacji śmieci oraz poidełka z wodą – wystarczy mieć ze sobą własną butelkę lub kubek i można wyeliminować plastik z codzienności. Łącznie na terenie kampusu znajduje się 26 poidełek. Budynek wyposażony jest w systemy oszczędzania energii – oświetlenie w holach jest zsynchronizowane z czujnikami ruchu. To samo dotyczy toalet, w których umywalki również są wyposażone w baterie z czujnikami.

Możliwości
dla każdego

Budynek jest dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnością, a także przyjazny matkom z dziećmi. W budynku znajduje się również dostępna dla studentów nowoczesna, samoobsługowa szatnia. Do jej obsłużenia wystarczy legitymacja studencka lub karta dostępu do budynku. Do dyspozycji studentów oddana została dwupoziomowa biblioteka z trzema pokojami cichej nauki.

Idealne
miejsce dla studenta

Sale wykładowe oraz ćwiczeniowe wyposażone są w ergonomiczne meble, które gwarantują wygodną pozycję podczas zajęć. W przestronnych korytarzach znajdują się wnęki ścienne z wygodnymi siedziskami i dostępnymi gniazdkami – można usiąść z książką i swobodne naładować telefon lub laptop

Jeśli sport
jest Twoją pasją

Vizja Park to również miejsce sprzyjające rozwojowi fizycznemu – znajduje się tu pełnowymiarowa sala sportowa z możliwością podziału na 3 sektory. Do wyboru zajęcia z piłki nożnej, koszykówki i siatkówki. Sala wyposażona w ściankę wspinaczkową z trzytorowym poziomem trudności, a także salę gimnastyczną oraz baletową. Ucz się, rozwijaj i dbaj o zdrowie razem z nami!

Partnerzy

logo Partnerzy
logo Partnerzy
logo Partnerzy
logo Partnerzy
logo Partnerzy
logo Partnerzy
logo Partnerzy
logo Partnerzy
logo Partnerzy
logo Partnerzy

BLOG

​​Dla zrównoważonej mody nie ma już alternatywy: Polka wygrała Kering Sustainable Awards

«Dla mnie śmieci nie istnieją! To materiały, a nie śmieci. Nie mamy tak naprawdę problemu z samymi odpadkami tylko z tym że uważamy je za bezużyteczne. Nie potrafimy wykorzystywać ich potencjału. Znalazłam w Indiach certyfikowane miejsce zajmujące się recyklingiem. Indie są największym producentem elektronicznych śmieci na świecie. Zrobiłam analizę, jakie straty ponosimy, zajmując się tradycyjnym górnictwem metali, i jakie korzyści mogłyby płynąć z przeniesienia naszych działań na góry metalowych śmieci, które sami stworzyliśmy. Potencjał jest przeogromny!», – komentuje swój udział w konkursie  Kering Sustainable Awards projektantka Aniela Fidler dla Vogue.pl.

W wieku 22 lat dziewczyna wyjechała z Polski, przez pół roku pracowała, potem poszła na uczelnię London College of Fashion, wybrawszy obuwnictwo, – tradycyjne rzemiosło, z którego Wielka Brytania słynie na całym świecie.

W 2018 Polka osiągnęła ogromny sukces w świecie mody! Została zwyciężczynią czwartej edycji konkursu Kering Sustainable Awards w kategorii Innowacja.

Dziesięć tysięcy euro przeznaczył na rozwój i wdrożenie projektu konkursowego w życie.

Aniela jest pewna, że ekologia jest największym wyzwaniem dla mody. «Jesteśmy świetni w robieniu pięknych rzeczy. Estetykę mamy opanowaną, gorzej z etyką. Trzeba przemyśleć to, uważamy za modne i piękne. I czy fast fashion rzeczywiście należy do tych kategorii. Moim zdaniem, prawdziwie wartościowe są ubrania, z których zarówno wyglądu, jak i historii jesteśmy dumni», – tłumaczy dziewczyna.

Aktualnie Aniela bada jak ludzie komunikują wartości, idee i emocje poprzez to, co noszą na sobie. Stawia sobie za cel zrozumienie tego, czym jest poczucie spełnienia i jak je osiągnąć oraz jak projektować satysfakcjonująca przyszłość. W tym momencie jej głównym zainteresowaniem jest wpływ emocji na trwałość przedmiotu. Aniela analizuje, jak różne środowiska, ludzie, emocje, obiekty i materiały spotykają w historiach, które sobie opowiadamy.

Więcej o Anieli Fidler można przeczytać pod tym linkiem.

10 kroków do stworzenia garderoby zgodnej z zasadami zrównoważonego rozwoju

Zrównoważony rozwój w modzie to koncepcja, która ma na celu zmotywowanie ludzi do bardziej świadomych decyzji, które podejmują, by zmniejszyć negatywny wpływ przemysłu odzieżowego na naszą planetę.

10 kroków do stworzenia garderoby zgodnej z zasadami zrównoważonego rozwoju opisuje Greener Ideal. Co możesz zrobić Ty?

  1. Uporządkuj swoją szafę

Wyczyść wszystko i zacznij sortować. Dokładnie przeanalizuj i rozdziel je na trzy różne stosy: zostawić, sprzedać, oddać.

Sprawdź metki pod kątem materiałów i zostaw te, które są wykonane z naturalnych tkanin, takich jak len czy bawełna organiczna.

  1. Zmień swoje dotychczasowe nawyki zakupowe

Zmiana perspektywy z „chcę” na „potrzebuję” pomoże Ci ograniczyć impulsywne zakupy i sprawi, że będziesz kupować tylko rzeczy, których potrzebujesz. Ludzie na ogół uważają, że nie powinni wydawać dużo pieniędzy na rzeczy codziennego użytku, takie jak na przykład dżinsy. Zamiast tego wydają więcej pieniędzy na rzeczy, które rzadko noszą, takie jak buty czy ubrania na specjalne okazje. W rzeczywistości powinno być odwrotnie.

  1. Sprawdź, zanim kupisz

Szukaj jak najwięcej informacji o każdej marce. Ważne są takie informacje, jak: jakich tkanin używają, gdzie są produkowane, czy używają zrównoważonych opakowań!

  1. Zrób listę ulubionych marek dbających o środowisko naturalne

Zawęź listę zrównoważonych marek do kilku ulubionych. Zastanów się, które z nich najlepiej pasują do Twojego stylu i budżetu, a następnie zapisz je na liście. Zawsze sprawdzaj swoją listę przed zakupem nowych rzeczy.

  1. Szukaj tkanin ekologicznych

Istnieje kilka nietoksycznych tkanin, których warto szukać podczas zakupów: bawełna ekologiczna, len, skóra, wełna, konopie, jedwab. Bawełna nieekologiczna niestety jest spryskiwana pestycydami.

  1. Kupuj rzeczy ponadczasowe

Tworzenie etycznej garderoby oznacza uproszczenie swojego arsenału ubrań i akcesoriów do kilku zaufanych rzeczy.

Podstawowe T-shirty, obowiązkowa dobra para dżinsów, klasyczne sukienki czy ponadczasowe płaszcze można łatwo łączyć i dopasowywać, tworząc kilka różnych stylizacji. Wybieraj rzeczy, które z łatwością przejdą z lata do zimy.

  1. Dbaj o swoje ubrania

Nie ma sensu inwestować w rzeczy dobrej jakości, jeśli się o nie nie dba. Oznacza to, że zanim uruchomisz pralkę, sprawdź instrukcje na metkach. Staraj się suszyć pranie na wieszaku, a nie w suszarce, dzięki czemu ubrania będą służyły dłużej.

  1. Oddawaj i odsprzedawaj

Daj drugie życie swoim starym ubraniom, odsprzedając lub oddając to, czego już nie potrzebujesz. W ten sposób możesz mieć pewność, że nie trafią one na wysypiska śmieci.

  1. Naprawiaj swoje ubrania

Zamiast kupować nową rzecz za każdym razem, gdy zepsuje się zamek błyskawiczny w ulubionej kurtce, zanieś ją do krawca i oddaj do naprawy lub naucz się robić to samodzielnie.

  1. Pożyczaj drogie rzeczy

Pożyczanie drogich rzeczy to nie tylko dobry sposób na zmniejszenie negatywnego wpływu mody na środowisko, ale także oszczędność pieniędzy. To sytuacja, w której obie strony wygrywają.

Realny koszt fast fashion. Tanie marki zalewają świat

Trendy w modzie przychodzą i odchodzą z zawrotną prędkością, a wraz z nimi koszulki, dżinsy, topy, płaszcze, swetry. Hype nakręcany przed media społecznościowe, influencerów, kampanie reklamowe wielkich marek zachęcają konsumentów do coraz częstszej wymiany garderoby. I, co ważne, niedrogiej.

Branża fast fashion, czyli szybkiej mody błyskawicznie reaguje na nowe trendy i potrzeby konsumentów, dostarczając im tanie oraz łatwo dostępne ubrania. Światowe marki fast fashion produkują nawet 50 kolekcji rocznie!

Jaki jest koszt szybkiej mody? Dostępność, niska cena, szeroki wybór to zalety szybkiej mody, jedna niesie ona ze sobą poważne konsekwencje, szczególnie dla środowiska naturalnego. Aktywiści i ekolodzy od lat biją na alarm.

Przemysł tekstylny opiera się głównie na produkcji bawełny. Patrząc na popularność materiałów syntetycznych, można by pomyśleć, że produkt taki jest przyjazny dla środowiska. Niestety tak nie jest. Produkcja bawełny jest niezwykle wodochłonna. Na jeden kilogram bawełny zużywa się nawet do 30 000 litrów wody. Fast fashion jest w dużej mierze odpowiedzialny za występowanie w oceanach mikro plastiku pochodzącego z wytwarzania materiałów syntetycznych. Długi łańcuch dostaw taniej mody, od uprawy, do produkcji włókien, po szycie, farbowanie, odbywający się w różnych miejscach świata, produkuje ogromny ślad węglowy. Przestarzałe i znoszone ubrania muszą być także gdzieś składowane. Najczęściej lądują na wysypiskach, gromadząc odpady, z których niewielka część (ok. 12 proc.) zostanie poddana recyklingowi.

Nie można także zapomnieć o kwestiach etycznych. W fabrykach w Bangladeszu pracujące kobiety zarabiają ok. 30 centów na godzinę. Trudne są również warunki pracy, między innymi przez kontakt z barwnikami stosowanymi do farbowania tkanin, które mogą mieć działania rakotwórcze. Ścieki z produkcji ubrań zanieczyszczają pobliskie rzeki, co sprawia, że zanika tam wszelkie biologiczne życie i wpływa negatywnie na życie tamtejszej ludności…

Żyjemy w świecie, w którym nowość goni nowość. Chcemy więcej i lepiej. Łatwo się nudzimy. Rzeczy są wyznacznikiem statusu. Ale powszechny konsumpcjonizm w zastraszającym tempie zjada naszą planetę. A drugiej nie mamy…

Zdecydowanie nadszedł czas, aby to zmienić!

Źródło: Money.pl

Ubrania z drukarki 3D: chcesz, wydrukuję Ci sukienkę?

Przemysł odzieżowy wytwarza rocznie ponad 2,1 miliarda ton gazów cieplarnianych, czyli więcej niż cała gospodarka Francji, Niemiec i Wielkiej Brytanii razem wzięta. Przerażające liczby, prawda? Istnieją jednak technologie, które mogą odegrać ważną rolę w rozwiązaniu problemu odpadów modowych. Proponujemy porozmawiać o druku 3D?

Projektowanie ubrań

Wykorzystanie technologii 3D w procesie projektowania może znacząco zmniejszyć zanieczyszczenie środowiska na początkowym etapie projektowania odzieży. W tradycyjnym procesie projektowania odzieży tworzy się średnio od czterech do pięciu fizycznych próbek, zanim marka zatwierdzi pożądany produkt. Ponieważ próbki te są półfabrykatami lub są niedokładne, na końcu są zwykle spalane lub wywożone na wysypisko śmieci. W przeciwieństwie do pracochłonnego i szkodliwego dla środowiska procesu pobierania próbek, prototypowanie odzieży w technologii 3D eliminuje odpady próbek na etapie przedprodukcyjnym. Wszystkie edycje i zmiany można przeprowadzać wirtualnie, bez konieczności cięcia tkanin i generowania odpadów.

Pobieranie materiałów

 

Trudno jest obliczyć ilość tkanin zmarnowanych na etapie pozyskiwania materiałów, ponieważ firmy odzieżowe nie rejestrują ilości odpadów z obawy przed krytyką, co pośrednio dowodzi, że ilość zmarnowanych próbek jest ogromna.

Dzięki rozwojowi materiałów cyfrowych technologia 3D w branży odzieżowej umożliwia dostawcom tkanin i materiałów cyfrową prezentację próbek i zmniejszenie ilości odpadów materiałowych.

Sprzedaż produktów

 

Cyfrowa technologia odzieżowa oznacza krótszy czas wprowadzania produktu na rynek i szybsze opracowywanie odzieży, dzięki czemu projektanci mają więcej czasu na pracę nad optymalizacją stylu. Fotorealistyczne obrazy 3D ubrań zamiast ich tradycyjnych odpowiedników to coś więcej niż tylko oszczędność dla marek, które nie muszą robić zdjęć. Dzięki cyfrowemu modelowaniu ciała 3D kupujący mogą wirtualnie przymierzyć cyfrową odzież na swojej własnej sylwetce, aby sprawdzić, czy pasuje do ubrania. Technologia odzieży 3D skutecznie przekształca obecny model sprzedaży odzieży z procesu produkcji-sprzedaży w proces „na żądanie”, w którym konsumenci przeglądają wirtualną odzież 3D w Internecie, składają zamówienia i dokonują przedpłaty, a następnie marki organizują produkcję zgodnie z wielkością zamówienia.

Może to właśnie jest przyszłość mody?

Źródło: Medium.com

Zwierzęta na futra – skazane w imię mody. Potrafimy to zmienić!

W XX wieku futro było synonimem luksusu, pieniędzy i pozycji społecznej. Pozycja tych „dóbr luksusowych” wydawała się przez dekady niezwykle silna. Na szczęście jednak pojawili się obrońcy praw zwierząt, dla których futra ze zwierząt to symbol barbarzyństwa i braku empatii.

Czy pomimo zmiany postrzegania tej części garderoby zwierzęta na futra nie są już hodowane na masową skalę?

Z pewnością dobrymi wiadomościami są te, które docierają do nas z wielkiego przemysłu mody, w którym to kolejne domy mody zobowiązują się do zrezygnowania z futer zwierzęcych oraz egzotycznych skór zwierząt. Ostatnią głośną marką, która poczyniła ten krok jest dom mody Chanel, który bardzo długo powstrzymywał się od zlikwidowania produktów futrzanych w swoich kolekcjach.

Dlaczego tak długo to trwało?

Futra zwierzęce niegdyś potrafiły kosztować majątek. Futro z norek czy szynszyli było powiewem luksusu, na który nie mogła pozwolić sobie kobieta o średnich dochodach. Tym samym futra zaczęły być kojarzone ze społeczną elitą i wysoką pozycją majątkową. Futra w formie okrycia wierzchniego, w formie, szala, czy ozdoby do rękawiczek lub torebki produkowane były na masową skalę przez niemal cały XX wiek. To, jakiem kosztem odbywała się ta produkcja, wyszło na światło dziennie stosunkowo niedawno, stąd też tak wolno postępujące zmiany.

Ten koszt to około 35. zwierzaków na uszycie jednego płaszcza. Zanim jednak zostaną zabite, zwierzęta hodowane na futra przetrzymywane są w skrajnie podłych warunkach, w których żyją na granicy przetrwania.

Za ten luksus klient płaci o wiele większą cenę niż tylko ta, która widnieje na metce. Los przyszłych zwierząt spoczywa w jego rękach, ponieważ brak popytu rzutuje na zmniejszenie produkcji i ograniczenie bezsensownej śmierci setek tysięcy zwierząt.

Ta cena, jaką przyszło nam zapłacić za dekady bezmyślnego i brutalnego zabijania zwierząt, zmusiła niektóre państwa do podjęcia racjonalnych i konkretnych kroków. Dzisiaj takie kraje jak Holandia, Norwegia, Serbia, Luksemburg, Słowenia, Chorwacja, Macedonia, Bośnia i Hercegowina, Japonia, Wielka Brytania, Austria, Belgia, Indie, Nowa Zelandia oraz niektóre stany Stanów Zjednoczonych wprowadziły całkowity zakaz hodowania zwierząt na produkcję futer.

Chociaż liczba tych postępowych krajów wydaje się spora, warto pamiętać, że na świecie mamy 195 państw, tak więc przykra statystyka mówi sama za siebie i daje znać, że w skali globalnej mamy w tej kwestii jeszcze wiele do zrobienia.

Źródło: Zoo Art Blog

Ocean a moda: o czym warto pamiętać?

Oceany – pełne życia, piękna i plastiku…

Kupujemy rzeczy, pierzemy je, wyrzucamy i kupujemy nowe. Lubimy wyglądać ładnie i modnie. Uwielbiamy też podróżować, wypoczywać nad oceanem i pływać. Jednak co wspólnego mają ze sobą moda i ocean? O czym warto pamiętać, tworząc popyt na coraz większą liczbę ubrań?

Przyjrzyjmy się bliżej niektórym faktom.

Pranie odzieży uwalnia tony mikrowłókien do oceanu, co równa się miliardom plastikowych butelek. Wiele z tych włókien to poliester, tworzywo sztuczne występujące w około 60 proc. sztuk odzieży.

W raporcie Międzynarodowej Unii Ochrony Przyrody (IUCN) z 2017 roku podano, że 35 proc. wszystkich mikroplastików – bardzo małych kawałków plastiku, które nigdy nie ulegają biodegradacji – znajdujących się w oceanie, pochodzi z prania syntetycznych tkanin, takich jak poliester.

Ale czy kupując nowe ubrania, które nie są najwyższej jakości, i piorąc je, zastanawiamy się nad losem oceanów i ich mieszkańców?

Branża odzieżowa jest również drugim co do wielkości konsumentem wody na świecie.

To dane pochodzące ze Światowego Instytutu Zasobów (WRI). Do wyprodukowania jednej bawełnianej koszuli potrzeba około 2600 litrów wody. To wystarczająca ilość, aby jedna osoba mogła pić co najmniej osiem filiżanek wody dziennie przez trzy i pół roku.

Do wyprodukowania pary dżinsów potrzeba jeszcze więcej, bo ponad 7500 litrów wody. To więcej niż wypije jedna osoba przez 10 lat, spożywając osiem filiżanek każdego dnia. 

To dlatego, że zarówno dżinsy, jak i koszule są wykonane zwykle z bawełny, a do jej uprawy potrzeba sporo wody.

Przemysł odzieżowy wpływa również na czystość wody

Barwienie tkanin jest drugim co do wielkości źródłem zanieczyszczeń wody na świecie, ponieważ pozostałości po tym procesie są często wylewane do rowów, strumieni lub rzek. Proces barwienia zużywa taką ilość wody, która wystarczyłaby do wypełnienia 2 mln basenów olimpijskich każdego roku…

Listę można by kontynuować, i woda to tylko jeden z czynników, które ulegają pogorszeniu w wyniku naszych codziennych,  nie zawsze przemyślanych i świadomych nawyków zakupowych.

Ważne tu jest, aby uświadomić sobie, że ich zmiana ma moc zmieniania świata. Możesz zacząć już dziś.

Źródło:: Business Insider

​​Dla zrównoważonej mody nie ma już alternatywy: Polka wygrała Kering Sustainable Awards

more

​​Dla zrównoważonej mody nie ma już alternatywy: Polka wygrała Kering Sustainable Awards

«Dla mnie śmieci nie istnieją! To materiały, a nie śmieci. Nie mamy tak naprawdę problemu z samymi odpadkami tylko z tym że uważamy je za bezużyteczne. Nie potrafimy wykorzystywać ich potencjału. Znalazłam w Indiach certyfikowane miejsce zajmujące się recyklingiem. Indie są największym producentem elektronicznych śmieci na świecie. Zrobiłam analizę, jakie straty ponosimy, zajmując się tradycyjnym górnictwem metali, i jakie korzyści mogłyby płynąć z przeniesienia naszych działań na góry metalowych śmieci, które sami stworzyliśmy. Potencjał jest przeogromny!», – komentuje swój udział w konkursie  Kering Sustainable Awards projektantka Aniela Fidler dla Vogue.pl.

W wieku 22 lat dziewczyna wyjechała z Polski, przez pół roku pracowała, potem poszła na uczelnię London College of Fashion, wybrawszy obuwnictwo, – tradycyjne rzemiosło, z którego Wielka Brytania słynie na całym świecie.

W 2018 Polka osiągnęła ogromny sukces w świecie mody! Została zwyciężczynią czwartej edycji konkursu Kering Sustainable Awards w kategorii Innowacja.

Dziesięć tysięcy euro przeznaczył na rozwój i wdrożenie projektu konkursowego w życie.

Aniela jest pewna, że ekologia jest największym wyzwaniem dla mody. «Jesteśmy świetni w robieniu pięknych rzeczy. Estetykę mamy opanowaną, gorzej z etyką. Trzeba przemyśleć to, uważamy za modne i piękne. I czy fast fashion rzeczywiście należy do tych kategorii. Moim zdaniem, prawdziwie wartościowe są ubrania, z których zarówno wyglądu, jak i historii jesteśmy dumni», – tłumaczy dziewczyna.

Aktualnie Aniela bada jak ludzie komunikują wartości, idee i emocje poprzez to, co noszą na sobie. Stawia sobie za cel zrozumienie tego, czym jest poczucie spełnienia i jak je osiągnąć oraz jak projektować satysfakcjonująca przyszłość. W tym momencie jej głównym zainteresowaniem jest wpływ emocji na trwałość przedmiotu. Aniela analizuje, jak różne środowiska, ludzie, emocje, obiekty i materiały spotykają w historiach, które sobie opowiadamy.

Więcej o Anieli Fidler można przeczytać pod tym linkiem.

10 kroków do stworzenia garderoby zgodnej z zasadami zrównoważonego rozwoju

more

10 kroków do stworzenia garderoby zgodnej z zasadami zrównoważonego rozwoju

Zrównoważony rozwój w modzie to koncepcja, która ma na celu zmotywowanie ludzi do bardziej świadomych decyzji, które podejmują, by zmniejszyć negatywny wpływ przemysłu odzieżowego na naszą planetę.

10 kroków do stworzenia garderoby zgodnej z zasadami zrównoważonego rozwoju opisuje Greener Ideal. Co możesz zrobić Ty?

  1. Uporządkuj swoją szafę

Wyczyść wszystko i zacznij sortować. Dokładnie przeanalizuj i rozdziel je na trzy różne stosy: zostawić, sprzedać, oddać.

Sprawdź metki pod kątem materiałów i zostaw te, które są wykonane z naturalnych tkanin, takich jak len czy bawełna organiczna.

  1. Zmień swoje dotychczasowe nawyki zakupowe

Zmiana perspektywy z „chcę” na „potrzebuję” pomoże Ci ograniczyć impulsywne zakupy i sprawi, że będziesz kupować tylko rzeczy, których potrzebujesz. Ludzie na ogół uważają, że nie powinni wydawać dużo pieniędzy na rzeczy codziennego użytku, takie jak na przykład dżinsy. Zamiast tego wydają więcej pieniędzy na rzeczy, które rzadko noszą, takie jak buty czy ubrania na specjalne okazje. W rzeczywistości powinno być odwrotnie.

  1. Sprawdź, zanim kupisz

Szukaj jak najwięcej informacji o każdej marce. Ważne są takie informacje, jak: jakich tkanin używają, gdzie są produkowane, czy używają zrównoważonych opakowań!

  1. Zrób listę ulubionych marek dbających o środowisko naturalne

Zawęź listę zrównoważonych marek do kilku ulubionych. Zastanów się, które z nich najlepiej pasują do Twojego stylu i budżetu, a następnie zapisz je na liście. Zawsze sprawdzaj swoją listę przed zakupem nowych rzeczy.

  1. Szukaj tkanin ekologicznych

Istnieje kilka nietoksycznych tkanin, których warto szukać podczas zakupów: bawełna ekologiczna, len, skóra, wełna, konopie, jedwab. Bawełna nieekologiczna niestety jest spryskiwana pestycydami.

  1. Kupuj rzeczy ponadczasowe

Tworzenie etycznej garderoby oznacza uproszczenie swojego arsenału ubrań i akcesoriów do kilku zaufanych rzeczy.

Podstawowe T-shirty, obowiązkowa dobra para dżinsów, klasyczne sukienki czy ponadczasowe płaszcze można łatwo łączyć i dopasowywać, tworząc kilka różnych stylizacji. Wybieraj rzeczy, które z łatwością przejdą z lata do zimy.

  1. Dbaj o swoje ubrania

Nie ma sensu inwestować w rzeczy dobrej jakości, jeśli się o nie nie dba. Oznacza to, że zanim uruchomisz pralkę, sprawdź instrukcje na metkach. Staraj się suszyć pranie na wieszaku, a nie w suszarce, dzięki czemu ubrania będą służyły dłużej.

  1. Oddawaj i odsprzedawaj

Daj drugie życie swoim starym ubraniom, odsprzedając lub oddając to, czego już nie potrzebujesz. W ten sposób możesz mieć pewność, że nie trafią one na wysypiska śmieci.

  1. Naprawiaj swoje ubrania

Zamiast kupować nową rzecz za każdym razem, gdy zepsuje się zamek błyskawiczny w ulubionej kurtce, zanieś ją do krawca i oddaj do naprawy lub naucz się robić to samodzielnie.

  1. Pożyczaj drogie rzeczy

Pożyczanie drogich rzeczy to nie tylko dobry sposób na zmniejszenie negatywnego wpływu mody na środowisko, ale także oszczędność pieniędzy. To sytuacja, w której obie strony wygrywają.

Realny koszt fast fashion. Tanie marki zalewają świat

more

Realny koszt fast fashion. Tanie marki zalewają świat

Trendy w modzie przychodzą i odchodzą z zawrotną prędkością, a wraz z nimi koszulki, dżinsy, topy, płaszcze, swetry. Hype nakręcany przed media społecznościowe, influencerów, kampanie reklamowe wielkich marek zachęcają konsumentów do coraz częstszej wymiany garderoby. I, co ważne, niedrogiej.

Branża fast fashion, czyli szybkiej mody błyskawicznie reaguje na nowe trendy i potrzeby konsumentów, dostarczając im tanie oraz łatwo dostępne ubrania. Światowe marki fast fashion produkują nawet 50 kolekcji rocznie!

Jaki jest koszt szybkiej mody? Dostępność, niska cena, szeroki wybór to zalety szybkiej mody, jedna niesie ona ze sobą poważne konsekwencje, szczególnie dla środowiska naturalnego. Aktywiści i ekolodzy od lat biją na alarm.

Przemysł tekstylny opiera się głównie na produkcji bawełny. Patrząc na popularność materiałów syntetycznych, można by pomyśleć, że produkt taki jest przyjazny dla środowiska. Niestety tak nie jest. Produkcja bawełny jest niezwykle wodochłonna. Na jeden kilogram bawełny zużywa się nawet do 30 000 litrów wody. Fast fashion jest w dużej mierze odpowiedzialny za występowanie w oceanach mikro plastiku pochodzącego z wytwarzania materiałów syntetycznych. Długi łańcuch dostaw taniej mody, od uprawy, do produkcji włókien, po szycie, farbowanie, odbywający się w różnych miejscach świata, produkuje ogromny ślad węglowy. Przestarzałe i znoszone ubrania muszą być także gdzieś składowane. Najczęściej lądują na wysypiskach, gromadząc odpady, z których niewielka część (ok. 12 proc.) zostanie poddana recyklingowi.

Nie można także zapomnieć o kwestiach etycznych. W fabrykach w Bangladeszu pracujące kobiety zarabiają ok. 30 centów na godzinę. Trudne są również warunki pracy, między innymi przez kontakt z barwnikami stosowanymi do farbowania tkanin, które mogą mieć działania rakotwórcze. Ścieki z produkcji ubrań zanieczyszczają pobliskie rzeki, co sprawia, że zanika tam wszelkie biologiczne życie i wpływa negatywnie na życie tamtejszej ludności…

Żyjemy w świecie, w którym nowość goni nowość. Chcemy więcej i lepiej. Łatwo się nudzimy. Rzeczy są wyznacznikiem statusu. Ale powszechny konsumpcjonizm w zastraszającym tempie zjada naszą planetę. A drugiej nie mamy…

Zdecydowanie nadszedł czas, aby to zmienić!

Źródło: Money.pl

Ubrania z drukarki 3D: chcesz, wydrukuję Ci sukienkę?

more

Ubrania z drukarki 3D: chcesz, wydrukuję Ci sukienkę?

Przemysł odzieżowy wytwarza rocznie ponad 2,1 miliarda ton gazów cieplarnianych, czyli więcej niż cała gospodarka Francji, Niemiec i Wielkiej Brytanii razem wzięta. Przerażające liczby, prawda? Istnieją jednak technologie, które mogą odegrać ważną rolę w rozwiązaniu problemu odpadów modowych. Proponujemy porozmawiać o druku 3D?

Projektowanie ubrań

Wykorzystanie technologii 3D w procesie projektowania może znacząco zmniejszyć zanieczyszczenie środowiska na początkowym etapie projektowania odzieży. W tradycyjnym procesie projektowania odzieży tworzy się średnio od czterech do pięciu fizycznych próbek, zanim marka zatwierdzi pożądany produkt. Ponieważ próbki te są półfabrykatami lub są niedokładne, na końcu są zwykle spalane lub wywożone na wysypisko śmieci. W przeciwieństwie do pracochłonnego i szkodliwego dla środowiska procesu pobierania próbek, prototypowanie odzieży w technologii 3D eliminuje odpady próbek na etapie przedprodukcyjnym. Wszystkie edycje i zmiany można przeprowadzać wirtualnie, bez konieczności cięcia tkanin i generowania odpadów.

Pobieranie materiałów

 

Trudno jest obliczyć ilość tkanin zmarnowanych na etapie pozyskiwania materiałów, ponieważ firmy odzieżowe nie rejestrują ilości odpadów z obawy przed krytyką, co pośrednio dowodzi, że ilość zmarnowanych próbek jest ogromna.

Dzięki rozwojowi materiałów cyfrowych technologia 3D w branży odzieżowej umożliwia dostawcom tkanin i materiałów cyfrową prezentację próbek i zmniejszenie ilości odpadów materiałowych.

Sprzedaż produktów

 

Cyfrowa technologia odzieżowa oznacza krótszy czas wprowadzania produktu na rynek i szybsze opracowywanie odzieży, dzięki czemu projektanci mają więcej czasu na pracę nad optymalizacją stylu. Fotorealistyczne obrazy 3D ubrań zamiast ich tradycyjnych odpowiedników to coś więcej niż tylko oszczędność dla marek, które nie muszą robić zdjęć. Dzięki cyfrowemu modelowaniu ciała 3D kupujący mogą wirtualnie przymierzyć cyfrową odzież na swojej własnej sylwetce, aby sprawdzić, czy pasuje do ubrania. Technologia odzieży 3D skutecznie przekształca obecny model sprzedaży odzieży z procesu produkcji-sprzedaży w proces „na żądanie”, w którym konsumenci przeglądają wirtualną odzież 3D w Internecie, składają zamówienia i dokonują przedpłaty, a następnie marki organizują produkcję zgodnie z wielkością zamówienia.

Może to właśnie jest przyszłość mody?

Źródło: Medium.com

Zwierzęta na futra – skazane w imię mody. Potrafimy to zmienić!

more

Zwierzęta na futra – skazane w imię mody. Potrafimy to zmienić!

W XX wieku futro było synonimem luksusu, pieniędzy i pozycji społecznej. Pozycja tych „dóbr luksusowych” wydawała się przez dekady niezwykle silna. Na szczęście jednak pojawili się obrońcy praw zwierząt, dla których futra ze zwierząt to symbol barbarzyństwa i braku empatii.

Czy pomimo zmiany postrzegania tej części garderoby zwierzęta na futra nie są już hodowane na masową skalę?

Z pewnością dobrymi wiadomościami są te, które docierają do nas z wielkiego przemysłu mody, w którym to kolejne domy mody zobowiązują się do zrezygnowania z futer zwierzęcych oraz egzotycznych skór zwierząt. Ostatnią głośną marką, która poczyniła ten krok jest dom mody Chanel, który bardzo długo powstrzymywał się od zlikwidowania produktów futrzanych w swoich kolekcjach.

Dlaczego tak długo to trwało?

Futra zwierzęce niegdyś potrafiły kosztować majątek. Futro z norek czy szynszyli było powiewem luksusu, na który nie mogła pozwolić sobie kobieta o średnich dochodach. Tym samym futra zaczęły być kojarzone ze społeczną elitą i wysoką pozycją majątkową. Futra w formie okrycia wierzchniego, w formie, szala, czy ozdoby do rękawiczek lub torebki produkowane były na masową skalę przez niemal cały XX wiek. To, jakiem kosztem odbywała się ta produkcja, wyszło na światło dziennie stosunkowo niedawno, stąd też tak wolno postępujące zmiany.

Ten koszt to około 35. zwierzaków na uszycie jednego płaszcza. Zanim jednak zostaną zabite, zwierzęta hodowane na futra przetrzymywane są w skrajnie podłych warunkach, w których żyją na granicy przetrwania.

Za ten luksus klient płaci o wiele większą cenę niż tylko ta, która widnieje na metce. Los przyszłych zwierząt spoczywa w jego rękach, ponieważ brak popytu rzutuje na zmniejszenie produkcji i ograniczenie bezsensownej śmierci setek tysięcy zwierząt.

Ta cena, jaką przyszło nam zapłacić za dekady bezmyślnego i brutalnego zabijania zwierząt, zmusiła niektóre państwa do podjęcia racjonalnych i konkretnych kroków. Dzisiaj takie kraje jak Holandia, Norwegia, Serbia, Luksemburg, Słowenia, Chorwacja, Macedonia, Bośnia i Hercegowina, Japonia, Wielka Brytania, Austria, Belgia, Indie, Nowa Zelandia oraz niektóre stany Stanów Zjednoczonych wprowadziły całkowity zakaz hodowania zwierząt na produkcję futer.

Chociaż liczba tych postępowych krajów wydaje się spora, warto pamiętać, że na świecie mamy 195 państw, tak więc przykra statystyka mówi sama za siebie i daje znać, że w skali globalnej mamy w tej kwestii jeszcze wiele do zrobienia.

Źródło: Zoo Art Blog

Ocean a moda: o czym warto pamiętać?

more

Ocean a moda: o czym warto pamiętać?

Oceany – pełne życia, piękna i plastiku…

Kupujemy rzeczy, pierzemy je, wyrzucamy i kupujemy nowe. Lubimy wyglądać ładnie i modnie. Uwielbiamy też podróżować, wypoczywać nad oceanem i pływać. Jednak co wspólnego mają ze sobą moda i ocean? O czym warto pamiętać, tworząc popyt na coraz większą liczbę ubrań?

Przyjrzyjmy się bliżej niektórym faktom.

Pranie odzieży uwalnia tony mikrowłókien do oceanu, co równa się miliardom plastikowych butelek. Wiele z tych włókien to poliester, tworzywo sztuczne występujące w około 60 proc. sztuk odzieży.

W raporcie Międzynarodowej Unii Ochrony Przyrody (IUCN) z 2017 roku podano, że 35 proc. wszystkich mikroplastików – bardzo małych kawałków plastiku, które nigdy nie ulegają biodegradacji – znajdujących się w oceanie, pochodzi z prania syntetycznych tkanin, takich jak poliester.

Ale czy kupując nowe ubrania, które nie są najwyższej jakości, i piorąc je, zastanawiamy się nad losem oceanów i ich mieszkańców?

Branża odzieżowa jest również drugim co do wielkości konsumentem wody na świecie.

To dane pochodzące ze Światowego Instytutu Zasobów (WRI). Do wyprodukowania jednej bawełnianej koszuli potrzeba około 2600 litrów wody. To wystarczająca ilość, aby jedna osoba mogła pić co najmniej osiem filiżanek wody dziennie przez trzy i pół roku.

Do wyprodukowania pary dżinsów potrzeba jeszcze więcej, bo ponad 7500 litrów wody. To więcej niż wypije jedna osoba przez 10 lat, spożywając osiem filiżanek każdego dnia. 

To dlatego, że zarówno dżinsy, jak i koszule są wykonane zwykle z bawełny, a do jej uprawy potrzeba sporo wody.

Przemysł odzieżowy wpływa również na czystość wody

Barwienie tkanin jest drugim co do wielkości źródłem zanieczyszczeń wody na świecie, ponieważ pozostałości po tym procesie są często wylewane do rowów, strumieni lub rzek. Proces barwienia zużywa taką ilość wody, która wystarczyłaby do wypełnienia 2 mln basenów olimpijskich każdego roku…

Listę można by kontynuować, i woda to tylko jeden z czynników, które ulegają pogorszeniu w wyniku naszych codziennych,  nie zawsze przemyślanych i świadomych nawyków zakupowych.

Ważne tu jest, aby uświadomić sobie, że ich zmiana ma moc zmieniania świata. Możesz zacząć już dziś.

Źródło:: Business Insider